Áldott menedék

AZ EMBERHEZ MÉLTÓ ÉLET MEGVALÓSÍTÁSÁNAK KÍSÉRLETE

A Föld napja

2016. április 22.

Elhatároztam, hogy ezen a jeles napon elhívom kertnézőbe a helyi óvodásokat és iskolásokat (alsósok). Az ötlet hallatán Vízcsepp is fellelkesedett, és bekapcsolódott az ötleteim átnézésébe. Végül az ő ötleteit is belegyúrtuk az elképzelésbe, és így lett kerek a világ! Mivel nem vagyok pedagógus, jól jött, hogy nem csak az én agyamra hárult mindennek a körvonalazása:).

Eljött a nap. Meg volt a szövegkönyv, az útvonal, a játékok, de nem volt időm begyakorolni a folyamatot, így az ovisoknál kissé leblokkoltam. Nagy tapasztalat volt, mennyire más világ érvényesül ebben a korosztályban!

Először tettünk egy sétát az erdőkertben.

Aztán lementünk a kaszálóra megnézni a kertfoltokat, a tavat és bekukkantottunk a talajtakarás alá is. A legjobban a talajtakarás alatti világ felfedezését élvezték a kicsik, csak úgy túrták a földet, és örültek mindennek, amit találtak.

A séta legvégén letelepedtünk egy nagy sátorban (amit a 23-án megtartott Nyitott kertek program kedvéért állítottunk fel a kaszálónk közepére.), és átbeszéltük, mit láttunk, hallottunk, tapasztaltunk a kertben. A legvégén játszottunk volna a rét virágaival, emlékbe képet is készíthettek volna, de a vége lemaradt.

Sajnos azért nem tudtuk végigvinni a teljes programot velük, mert fél óra múlva már megjöttek az iskolások. Én tehát elkezdtem a kört az iskolásokkal, míg Vízcsepp befejezte az ovisokkal.

Már az első gondolatoknál érződött, hogy az iskolásokkal meg fogjuk értetni magunkat:). Itt a figyelmükért kellett megdolgoznunk, de ez egy ilyen szokatlan környezetben szerintem könnyen ment.

Egyik kisfiú szavaival élve: Átmentünk az életkapun!

A talajtakarás alá félve kukkantottak be. Nem értették, miért is érdekes ez.

A legsikeresebb elem náluk a gyógynövényes tea és aszalvány kóstolás, a képkeretes játék és a képkészítés volt.

Nagyon tanulságos volt számomra ez a nap. Utólag a pedagógusokkal is átbeszéltem, hogy látták a folyamatot, és ők is hasznos tanácsokkal láttak el. Ezeket megpróbálom majd beépíteni a következő alkalmakba.

A programot videóval is megörökítettük. Szeretnék belőle egy rövid filmet összevágni, melyet később ugyanebben a bejegyzésben olvashattok majd!

Amikor kisegérré változtam...

Fontosnak tartom, hogy a gyerekek a fenntarthatóságról, természetszerű gazdálkodásról és az ezekkel kapcsolatos fontosabb témákkal kapcsolatosan kapjanak impulzusokat. Ilyen téma például a növények magjainak ismerete, használata és a morális hozzáállásunk. Éppen ezért január 20-án, egy csütörtöki napon bementem a nagyszékelyi óvodába. Arikán lányom jár ide, és aktív szülőként próbálok néha bekapcsolódni a csoport életébe valamilyen hasznos témával.

Először  2014. őszén a komposztálás világnapja alkalmából jelentem meg, amikor Erzsi óvó nénivel együtt kitaláltuk, hogy csinálhatnánk a gyerekekkel közösen giliszta terráriumot egy 5 literes üvegből. A gyerekek etethetnék az állatokat, és egyben megfigyelhetnék életüket, járataikat. Na persze éppen Regével voltam várandós, úgy hogy még a gilisztákért sem tudtam lehajolni, így sok hasznomat nem vették akkor az ötlet felvetésén túl.

Most hogy Rege már egy éves múlt és épp a nagymama látogatása is kapóra jött, újból bementem az oviba. Erzsi óvó néni elmondta, hogy épp a telet dolgozzák fel különböző szempontokból. Mi mint kertész beállítottságú elvetemült emberek úgy tűnik, nehezen vesszük rá magunkat, hogy elvonatkoztassunk a magoktól. Így a tél kapcsán is csak a növények magjai jutottak eszembe. Na, jól van, a téma adott, de hogy lehet erről beszélni az óvodásoknak?

Nagyon jó volt, hogy elolvastam az "Óvodások környezeti nevelése" című könyv fontosabb, idevágó fejezeteit. Így megtudtam, hogy a mese és a játék a kulcs a gyerekeknél. Miután íly "széleskörűen" kiképeztem magam:), megszületett egy mese, melyet ajánlok  mindenki figyelmébe.

Fontosnak tartottam, hogy úgy építsem fel történetemet, hogy több szempontból körüljárjuk a magok jelentőségének kérdését, és hogy láthassák, milyen fontos a helyes hozzáállás ehhez a témához. Mindezt úgy hogy érzékeltettem, nem kioktatni szeretném őket, inkább a segítségükre vagyok szorulva. Hiszen néhány tapasztalatom okot adott a bölcs következtetések levonására, de koránt sem kaptam minden kérdésemre választ.

A mese után pedig jöttek a feladatok. Megnéztük a magokat minden irányból, segítettek nekem abban, hogy melyik milyen növény magja, hogy honnan tudja a mag, milyen növénynek kell lennie, melyiket hogy hasznosíthatom, melyiket adjam madárnak, melyiket ehetem meg.

Bevallom, nem vagyok pedagógus, így nem tudtam előtte, mindent jól építettem e fel. Aggódtam, de nagyon jó volt a fogadtatás és nagy volt részükről az érdeklődés, nyitottság és segítőkészség. Ez a kaland, melyben kisegérré változtam, számomra is sok tanulságot hordoz. A legfontosabb mind közül, hogy a nagyszékelyi gyerekekre felmerülő kérdéseim tisztázásában mindig számíthatok :)

Ide kattintva meghallgathatod a hanganyagot te is!